Logga in

Torsdag 14 december

Datasystem nobbar ny tandvårdscheck

3 juli, 2008 av Behnam Malekzadeh

– Det skulle förvåna mig mycket, om det inte blir problem. Det är ett oerhört komplicerat system, säger Bo Lindholm som är administrativ chef och IT-ansvarig för Folktandvården i Skåne.
– Vi har protesterat mot att systemet införs med så kort varsel. Men departementet har varit benhårt på att reformen skulle träda i kraft den 1 juli.
– Vi får anpassa oss efter de politiska besluten, säger Roger Pettersson, som är ansvarig projektledare på Försäkringskassan.

Den stora förändringen för tandläkarna är att all kommunikation med Försäkringskassan måste ske via dator. Pappers-exercisen försvinner.

– Mitt hjärta blöder för de tandläkare som inte är datoriserade, säger Bo Lindholm. De tvingas antingen kommunicera via internet, vilket kan innebära dubbelarbete eller investera i ett journal­system.

Första dagen vägrade Försäkringskassans datorer att godkänna tandvårdschecken för patienter till tandläkare som kopplade upp sig med egna system. Det rörde sig om 350 besök, samt ett okänt antal patienter, för vilka tand­läkare rapporterade på kvällen.

– Då hade vi fixat felet, så då borde det bli rätt. Men det kan faktiskt vara så att tandläkarna fick rätt uppgifter men ändå tog fel betalt av patienten, säger Roger Pettersson.
– Det blir alltid en del småfel, men det betyder inte att hela systemet havererar, säger han.

Men Bo Lindholm på Folktandvården i Skåne är bister. Inte förrän strax före årsskiftet 2007/2008 blev det klart vilket system (SAP) Försäkringskassan tänkte välja.
Tandvården fick inte tillgång till väsentliga uppgifter förrän i februari i år, och de 180 nya diagnos­koder och 150 nya åtgärdskoder som behövs fick varken folktandvården eller andra tandläkare kännedom om förrän i april.

– För två dagar sedan (före den 1 juli) hade vi sextio åtgärdskoder och inga diagnoskoder alls, det är skillnad, säger Bo Lindholm.

– Att vi har lyckats få in Försäkringskassans krav i våra datorer på så kort tid, är inget mindre än ett mirakel, säger Bo Lindholm. Alla skulle ha varit betjänta av att vänta ett par månader.

Just nu ligger Folktandvårdens i Skåne kommunikation med Försäkringskassan nere.
– Det beror på att vi befinner oss mitt i ett teknikskifte, säger Bo Lindholm, men det beror också på Försäkringskassans krav.

– Det betyder ingenting för patienterna, men våra egna räkningar kan inte expedieras.
– De flesta tandläkare vet från sina egna journaler vad patienten är berättigad till, säger Roger Pettersson.  

Källa: http://www.sydsvenskan.se

Skriv en kommentar!

(Har du en Gravatar visas den vid din kommentar)