Logga in

Söndag 20 augusti

Datastrul skickar hem patienter

7 december, 2008 av Behnam Malekzadeh

– Ett problem i Citrixmiljön, förklarar Jacob de Mare, informatör på folktandvården i Region Skåne.
Huvudskyddsombudet Rose-Marie la Fleur, på kliniken i Tomelilla, har reagerat på en kännbart försämrad arbetsmiljö.
– Folktandvården har gått igenom flera stora förändringar de senaste åren med digitalisering av journaler, tidbokning och röntgen, men detta är en följd av den nya tandvårdsreformen.
Den infördes den 1 juli i år, folktandvården fick hastigt byta journalsystem och sedan dess fungerar ingenting. Den nya centrala datamiljön vägrar samarbeta.
– Vi får varken upp journaler eller röntgenbilder, förklarar Rose-Marie la Fleur.
Eller det tar flera timmar att få upp dem. De kan inte registrera nya data, inte ge prisuppgifter till patienter inför en behandling, inte skicka över filer till Försäkringskassan.
Klinikchefer larmar att folktandvården förlorar miljontals kronor i minskade intäkter på strulet.

Efter sommaren Reformen kräver att folktandvården redovisar alla patienter och behandlingar till Försäkringskassan via en datauppkoppling. Det gick inte med det gamla systemet, därför snabbytet i somras.
– Vi fick ett nytt arbetssätt. Antalet diagnoser flerdubblades, tandläkaren kan kombinera diagnoser, ska koppla till åtgärder och ge patienten ett prisförslag innan man börjar borra.
– Tyvärr tvingas vi tacka nej till patienter på grund av problemen.
Får de inte upp journalen vet de inte vad som ska borras, så patienter skickas hem.

Letar orsak Klinikerna är sammankopplade i ett stort nätverk, allt lagras centralt på servrar i Lund. Byter man tandläkare, slutar en läkare, så finns journalen centralt. En säkerhet för patienten.
Men systemet blir överbelastat. Det hoppar runt, drabbar inte alla datorer samtidigt, men så många att det försvårar arbetet. Tandsköterskorna tvingas skriva journaler manuellt på papper för att senare föra in dem i systemet.
Eligt Jacob de Mare har regionens IT-personal tillsammans med leverantören letat efter problemet nu i fem veckor, utan resultat.
– Ansvaret är inte folktandvårdens, men vi har patienterna. Det jobbas med att lösa detta även på koncernnivå i USA.
Enligt Rose-Marie la Fleur blev det fart på problemletarna först när hon som skyddsombud reagerade och markerade att folk inte mår bra.
Försäkringskassan ska ha alla uppgifter om en patient inom 14 dagar, folktandvården har tvingats söka dispens från det. Och det underliga i kråksången är, att vårdcentralerna har samma datasystem och det fungerar

Källa: http://www.skanskan.se/

 

Skriv en kommentar!

(Har du en Gravatar visas den vid din kommentar)