Logga in

Fredag 15 december

Göran Hägglund lovar förbättringar

12 november, 2008 av Behnam Malekzadeh

Det var Lennart Axelsson socialdemokratisk ledamot i socialutskottet, som tog upp frågan i en interpellation. Han undrade vad Göran Hägglund tänker göra åt problem som har uppstått i samband med reformen.

Många patienter har drabbats av längre behandlingstider, felaktiga kostnadsförslag eller av att behandlingar inte kan sättas i gång, skrev Lennart Axelsson i interpellationen.

Att kraven på dokumentation gör att tandläkarnas jobb tar mer tid ser han som ett problem, liksom att åtkomsten till Försäkringskassans IT-system inte har fungerat.

Problem med det nya tandvårdsstödet kommer att minska när vårdgivarna fått mer erfarenhet av det nya regelverket och de nya administrativa rutinerna, tror Göran Hägglund.

"En lärosak"
– Lennart Axelsson nämner den ökade administrativa belastning som faller på tandläkaren. Så är det. Mycket av det är en lärosak. När man har lärt sig hur systemet fungerar kommer det att fungera oerhört mycket smidigare. När det har gått lite tid kommer det att vara mycket enklare för den enskilde tandläkaren än i det gamla systemet. Då kommer vi att på elektronisk väg ha tillgång till informationen, som kommer att förbättra mycket för tandläkaren och, ännu viktigare, för den enskilda patienten, sade Göran Hägglund.

Göran Hägglund lovade också vissa förändringar. Enligt Försäkringskassans återgärdsplan till socialdepartementet ska den tekniska supporten förbättras, liksom rådgivning till vårdgivarna och information på Försäkringskassans nätplats. Bland annat förstärker Försäkringskassan sitt kundcenter och ökar det odontologiska stödet till tandläkare.

Lennart Axelsson berättade om tandläkare som vänder sig emot vikten av en åtgärdsplan med alternativ så att patienten kan gå ut och shoppa tandvård.

Göran Hägglund tycker däremot att det är en bra utveckling.

– Självklart är det bra med kontinuitet inom tandvården, men jag tror att det kan vara bra att då och då tänka efter, och inte med nödvändighet gå till den tandläkare som man har gått till under alla tider, sade han.

Att kunna jämföra priser är ett bättre alternativ än prisreglering, ansåg Göran Hägglund.

"Obehaglig överraskning"
Enligt Lennart Axelsson har det kommit som en obehaglig överraskning för många patienter att behandling av vissa tänder, och vissa behandlingar, inte ingår i det nya subventionssystemet. Han påpekade också att tandvården är lika dyr eller dyrare för åtta av tio patienter.

Göran Hägglund ansåg att siffrorna var fel.

– Men även om det skulle vara så gäller det att komma ihåg: vår idé har varit att framför allt se till att de personer som har de riktigt höga kostnaderna ska kunna gå till tandläkaren och få de här åtgärderna genomförda.

Tandvårdskostnaderna blir bara lite högre för dem som får ökade kostnader, medan de blir kraftigt subventionerad för dem med störst behov, enligt Göran Hägglund.

Källa: http://www.tandlakartidningen.com/

 

Skriv en kommentar!

(Har du en Gravatar visas den vid din kommentar)