Logga in

Lördag 21 oktober

Sojadryck - negativ effekt på tandhälsan

5 mars, 2009 av Behnam Malekzadeh

Med mjölkprodukter avses produkter som framställts av mjölk. Drycker framställda av havre, soja eller ris får däremot inte kallas för mjölk. För konsumenten kan det dock vara lätt att tro att de olika dryckerna är lika näringstäta som mjölken och att man helt enkelt kan byta ut mjölk mot något vegetabiliskt alternativ och ändå få i sig samma näring. Sojadryck, risdryck och havredryck kan visserligen vara bra alternativ till exempelvis läsk och saft men om de verkligen står sig näringsmässigt i jämförelse med mjölk är mer oklart.

Mjölk innehåller 18 av de 22 näringsämnen vi behöver få i oss dagligen och Livsmedelsverket rekommenderar att vi dricker fem deciliter mager mjölk eller mjölkprodukter varje dag. Om vi ska byta ut mjölken mot någon annan dryck är det viktigt att denna innehåller i stort sett samma mängd av dessa näringsämnen för att täcka vårt behov.

Både mjölk och sojadryck är rika källor till protein. Mjölkprotein tas lättare upp i tarmen än sojaprotein och mjölkproteinerna har dessutom en bättre aminosyrasammansättning med en högre koncentration av de nödvändiga aminosyrorna än sojaprotein. Havredryck och risdryck innehåller en betydligt lägre proteinhalt och någon information om aminosyrasammansättningen i havre- och risdryck finns inte.

Sötningsmedel tillsätts

Den huvudsakliga kolhydratkällan i mjölk är laktos medan kolhydratinnehållet i havredryck, risdryck och sojadryck till största delen utgörs av stärkelse och disackarider. Vid tillverkningen av dessa drycker tillsätts ofta sötningsmedel såsom äpplekoncentrat, vaniljextrakt, rörsocker och fruktos-glukossirap. I soja- och risdryck är den största kolhydratkällan sackaros, vanligt socker.

Sackaros i soja- och risdryck kan ha en negativ effekt på tandhälsan, särskilt eftersom det förekommer i kombination med stärkelse. Studier har visat att pH-värdet i munnen sjunker mer efter sköljning med en sojabaserad dryck än med en mjölkbaserad dryck. Sackaros medförde en högre sänkning av pH-värdet än laktos. Mjölk har setts ge förbättrad karieskontroll på flera sätt, bland annat genom att bidra med kalcium, fosfor och anti-bakteriella proteiner. Detta sammantaget indikerar att mjölk kan ge bättre karieskontroll jämfört med soja- och risdryck.

Källa: http://www.mjolkframjandet.se/

 

Skriv en kommentar!

(Har du en Gravatar visas den vid din kommentar)