Logga in

Söndag 20 augusti

Listerinreklam fall för Marknadsdomstolen

5 februari, 2009 av Behnam Malekzadeh

Antula Healthcare anser att marknadsföringen är vilseledande av två skäl: det finns inga vetenskapliga belägg för att LTC ger fräsch andedräkt i 24 timmar, och löftet om "total munhälsa" kan företaget inte bevisa.

Antula Healthcare kräver att marknadsdomstolen utdömer ett vite på 750 000 kronor om McNeil Sweden AB, som tillverkar och marknadsför produkten, inte upphör med reklamen för Listerine.

Sveriges Tandläkarförbund har tidigare beslutat att inte förlänga det avtal som ger företaget rätt att använda förbundets logotyp på produkten. Den innehåller alltför lite fluor, och sköljning med Listerine leder också till att fluoret i tandkrämen sköljs bort.

Källa: http://www.tandlakartidningen.com/

 

Skriv en kommentar!

(Har du en Gravatar visas den vid din kommentar)